X

اخبار استارت آپ ها | خبرهای استارت آپی | Startups News

اخبار استارت آپ ها
سود آور یا خطرناک بودن بازار سرمایه گذاری میوه آنلاین

سود آور یا خطرناک بودن بازار سرمایه گذاری میوه آنلاین

انتخاب با شما است: اینکه چند قدمی تا اولین میوه فروشی محله خودتان بروید و میوه ها را دستچین کنید و به منزل برگردید یا اینکه در خانه بنشینید و سایت و اپلیکیشن میوه آنلاین را باز کنید و برای ساعت و روز مشخص میوه های مورد علاقه تان را سفارش دهید.

انتخاب با شما است: اینکه چند قدمی تا اولین میوه فروشی محله خودتان بروید و میوه ها را دستچین کنید و به منزل برگردید یا اینکه در خانه بنشینید و سایت و اپلیکیشن میوه آنلاین را باز کنید و برای ساعت و روز مشخص میوه های مورد علاقه تان را سفارش دهید. تنوع در انتخاب و کیفیت، مزیت های رقابتی میوه آنلاین ها هستند، اما باید دید آیا مردم به خرید اینترنتی میوه اعتماد خواهند کرد؟ آیا استارت آپ های میوه موفق می شوند تا بیش از نصف سهم از بازار را در اختیار بگیرند؟ 

در ایران بیش از 18 استارت آپ میوه آنلاین وجود دارد. مدیران استارت آپ های میوه با حضور در نهمین سمینار رقابت های استارت آپی دانشگاه شمسی پور به تشریح فضای استارت آپی کشور پرداختند و درباره سود آوری، سرمایه گذاری و ساختار مالی خود به بحث و تبادل نظر پرداختند. بخشی از آنچه در دیدار این مدیران استارت آپی با مردم گذشت را در این خبر بخوانید.

 

 

 

ساختار مالی و سود آوری استارت آپ های میوه

مظفری بنیانگذار یکی از استارت آپ های حوزه بسته بندی میوه  گفت: بسیاری از شرکت های بزرگ هنوز وارد بازار سهام نشده اند و مجموعه ما تا به امروز به خودکفایی مالی نرسیده است.

واعظی از مدیران استارت آپی فعال در حوزه بسته بندی و ارسال بسته های پذیرایی میوه گفت: مجموعه ما در فروش از لحاظ گردش هزینه و درآمد به مرحله سر به سر رسیده است. وی افزود: استارت آپ ها به سرمایه نیاز دارند و بدون پول اغلب نمی توان استارت آپی راه اندازی کرد. وی گفت: ایده ای که یک تیم قوی برای عملیاتی شدن آن تلاش نکنند، ارزشی ندارد. واعظی افزود: بعضا 50 تا 70 درصد از سهام استارت آپ ها را در بدو تاسیس واگذار می کنند که این با تعریف استارت آپ ناسازگار است. استارت آپ نیاز دارد تا حداقل در 3 تا 4 مرحله جذب سرمایه داشته باشد. وی گفت: ما در مرحله اول 200 میلیون تومان جذب سرمایه داشته ایم. وی گفت در شرایط  فعلی استارت آپ ما بین 3 تا 4 میلیارد تومان ارزش گذاری شده است. وی افزود: سرمایه گذار میزان رشد و آینده کسب وکار را می بیند و سرمایه خود را در استارت آپ قرار می دهد.

صحنه، صحنه خطرناکی است

علی هوشمند مدیر عامل استارت آپی سرآمد در حوزه میوه گفت: از سال 91 وارد حوزه استارت آپی شدم و در سال 95 پس از تکمیل مطالعات و استخراج کلیه اشکالات موجود در میادین میوه و تره بار کشور، در صدد برآمدم تا با ایجاد یک استارت آپ میوه ای مشکلات حوزه تولید و توزیع میوه را تا رسیدن به دست مصرف کننده حل کنم. وی افزود: دامنه مناسب برای سایت فروش آنلاین میوه را 1000 دلار خریدم و از سال 95 با 10 هزار مشتری روزنامه و سه نوبت تحویل روزانه میوه، کار خود را آغاز کردم. وی گفت: در اواخر سال 96 بر اساس اطلاعات دریافتی از واحد نظرسنجی، بازار میوه آنلاین را در شرایط فعلی مناسب ندیدم و واحد صنفی آنلاین میوه را تعطیل کردم.

هوشمند افزود: بزرگترین برداشت نادرست استارت آپ های میوه ای آن است که بخواهند واسطه ها را حذف کنند. من امروز به قطعیت می گویم استارت آپی موفق می شود که برنامه اش همراهی با واسطه ها باشد. هوشمند گفت: نگهداری، حمل و توزیع میوه نیاز به هزینه دارد و نبود حمایت دولتی، ایده خوب و سرمایه گذار ریسک پذیر بزرگ ترین مشکلات در شرایط فعلی برای این استارت آپ های میوه ای است. وی گفت: تا نهادی به نام بانک برای سرمایه گذاری بی ریسک وجود دارد، سرمایه گذاری استارت آپی جایگاهی پیدا نخواهد کرد.

اگر فروشگاه فیزیکی نداشته باشید، سود آور خواهید بود

مدیر عامل یکی از سایت های اینترنتی میوه نیز گفت: اگر یاد بگیریم که ما در استارت آپ به فروشگاه فیزیکی نیاز نداریم و وظیفه استارت آپ این است که فرآیند توزیع و لجستیک را مدیریت کند، از زیان فاصله می گیریم و به سودآوری می رسیم. وی گفت: آنالیز تک تک میوه ها بر اساس کیفیت و ارگانیک بودن کاری بسیار پیپیده و بعضا نشدنی است و صرفا تشخیص ارگانیک بودن محصولات نیز فرآیند ساده ای نیست. وی گفت: اگر استارت آپ ها بازار را در اختیار بگیرند، از 40% دور ریز تره بار جلوگیری می شود.

فضای استارت آپی کشور چگونه است؟

واعظی مدیرعامل استارت آپ بسته بندی و ارسال میوه گفت: کسب وکارهایی که مدل کسب و کاری نوآورانه دارند و این مدل یک مشخصه مهم به نام مقیاس پذیری داشته باشد، می توانند استارت آپ نامیده شوند. یعنی این کسب و کارها بتوانند به سرعت بزرگ شوند و نرخ افزایش درآمد آنها خیلی بیشتر از افزایش هزینه های آنها باشد.. به فرض اگر درآمد درسال 10 برابر شود، هزینه در سال دوبرابر شود. این مدل از کسب وکار استارت آپ است و تا وقتی یک مدل کسب وکاری همچنان بزرگ می شود، هنوز استارت آپ است.

واعظی افزود: مهمترین مساله هر استارت آپ یک تیم قوی است. اگر از استارت آپی سوال شود که مهمترین دغدغه شما چیست؟ جواب این است که مهمترین مساله یک تیم همکار، هماهنگ و با خلاقیت است که بتوانند مدام و بر اساس شرایط بازار خودشان را رشد و وفق دهند. وی در ادامه گفت: ما در بازاری کار می کنیم که دقیقا نیاز مشتری مشخص نیست و می بایست خدمت و راه حل طراحی شده توسط خودمان را معرفی کنیم. وی ادامه داد: استارت آپ کسب و کاری است که با هدف رسیدن به یک مدل مقیاس پذیر، به طور مداوم تغییرات زیادی را در موضوعات مختلف ایجاد میکند.

بنیانگذار یکی دیگر از استارت آپ های حوزه بسته بندی میوه  گفت: بجاترین تعریف برای استارت آپ، مقیاس پذیری و نامحدود بودن آن است. ایشان افزودند: نباید محدودیتی برای پیشرفت استارت آپ قائل شد و هر روز می بایست مدل کسب و کاری را ارتقاء داد و روزانه باید یک نوآوری داشت. وی افزود: تعریف واژه استارت آپ بسته به نحوه برخورد ما با موضوع دارد و این به نوع نگاه ما برمیگردد.

 

 

پایان رقابت های استارت آپی میوه آنلاین و یک سوال بی پاسخ

رقابت های استارت آپی میوه آنلاین در حالی برگزار شد که تا به امروز دو استارت آپ فعال این حوزه تعطیل شده اند. آیا این استارت آپ ها بدلیل ساختار اشتباه خودشان با شکست مواجه شده اند، یا اینکه عدم حمایت های کافی بخش دولتی این سرنوشت را برای آنها رقم زده است. آیا دغدغه کمک به محیط زیست و حذف واسطه از کشاورز تا مصرف کننده برای حمایت از یک کسب و کار کافی است؟ و اینکه چند نفر بعد از تعطیلی این دو استارت آپ میوه ای بیکار شدند و چه کسی پاسخگوی حمایت های صورت نگرفته از استارت آپ های میوه ای خواهد بود؟

مطلب قبلی سمینار رقابت های استارت آپی میوه آنلاین برگزار شد.
مطلب بعدی رقابت‌های استارت آپی دانشگاه شهید شمسی پور گزارش می دهد: بهترین فصل برای سفر به کیش
Print
7065 رتبه بندی این مطلب:
4/9

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

فهرست استارت آپ ها

انتخابگر پوسته